Page 7 - gestul in xilogravura FLORIN STOICIU 2018 internet
P. 7

florin stoiciu

                  CUVÂNT ÎNAINTE




                  DOINA PĂULEANU
                  Director Muzeul de Artă Constanța




                  Gestul în xilogravură. Florin Stoiciu


                         Expoziția  Gestul  în  xilogravură.  Florin  Stoiciu,

                  deschisă  la  Muzeul  de  Artă  Constanța  în  perioada  mai-
                  iunie  2018  este  istoria  unei  alegeri  târzii.  După  cum
                  singur mărturisește, Florin Stoiciu a abordat greu și către
                  maturitate această tehnică de multiplicare, căreia suportul îi
                  conferă denumire specifică (în limba greacă xylon însemnă

                  lemn), asemenea altor domenii ale gravurii (în metal, cu
                  două tehnici de tradiție – acvaforte, acvatinta, în piatră –
                  litografie, în linoleum – linogravură, etc.); primul său gest

                  (ce-i  drept,  hotărâtor)  în  acest  domeniu  a  fost  opțiunea
                  pentru xilogravură, de fapt o provocare, pentru că aceasta
                  îi părea seacă și fără sentiment.
                         Florin Stoiciu își construiește singur întregul demers
                  artistic – iar acesta presupune idee, inspiratie, siguranță (în

                  care se resorb neliniștea, starea de veghe care însoțesc orice
                  act autentic de creație), capacitate de abstractizare (pe placă
                  trebuie să apară negativul imaginii), gravarea motivului pe

                  suport, aplicarea cernelei, imprimarea (de obicei pe hârtie,
                  deși  nu  sunt  excluse  alte  materiale)  într-o  presă,  pentru
                  a  obține,  în  final,  pozitivul,  forma  propusă;  descoperind
                  exigențele  xilogravurii,  artistul  a  înțeles  că  ariditatea  și
                  răceala acesteia sunt aparente și derivă din specificitatea

                  suportului și din exigențele tehnicii; lemnul trăiește, este
                  viu, iar dalta pentru gravare încearcă să lucreze în acord



                                                              7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12