Page 10 - gestul in xilogravura FLORIN STOICIU 2018 internet
P. 10

Gestul în xilogravură

                                      Xilogravura.





                                             Foarte mulți ani am refuzat să mă apropii de tehnica
                                      aceasta,  care  îmi  părea  seacă  și  fără  sentiment.  Abia  acum,
                                      după aproape 40 de ani, am realizat de ce. O mare greșeală a
                                      profesorilor și pedagogilor din artele vizuale a fost și este să
                                      înceapă învățarea tehnicilor și tehnologiilor de imprimare din
                                      punct de vedere al apariției istorice cronologice. Un nonsens!
                                      Așa cum un copil nu va merge pe bârnă, tot așa un artist tânăr
                                      nu va putea să sintetizeze o formă fără să știe cum arată și cum
                                      poate fi reprezentată acea formă. De multe ori această comoditate
                                      a  profesorului  de  a  preda  repede  un  demers  vizual  este  în
                                      defavoarea construcției mentale a unui viitor artist. Spectacolul
                                      imprimării anulează de cele mai multe ori creativitatea și starea
                                      gestului firesc al unui travaliu vizual. Dacă ne gândim logic,
                                      fiecare dintre noi am gesticulat la început și am învățat mult
                                      mai târziu să ascultăm și să vorbim. Nu întâmplător spunem
                                      despre desenele copiilor că la începutul existenței sunt sincere
                                      și pline de gest. Este o metodă de comunicare care dispare în
                                      timp, după învățarea scrierii.
                                             Și acum îmi este greu să mă exprim prin scris. Mi-ar
                                      fi mai ușor să iau o pensulă și să desenez ceva care prin gestul
                                      datorat unei stări interioare să vă arate ce vreau să spun. De
                                      multe  ori  atunci  când  vorbim  gesticulăm.  Semnele  virtuale
                                      create  sunt  mult  mai  explicite.  Doi  oameni  care  nu  cunosc
                                      aceeași limbă se vor înțelege prin gesturi. Într- o lume tăcută
                                      a artei bidimensionale și nu numai, gestul creează sonoritatea
                                      unei opere muzicale. Spunem că vibrează, că empatizează cu
                                      starea noastră lăuntrică, că este vie, o imagine dintr- o poveste
                                      doar de noi știută. Noi artiștii, ne bucurăm de fiecare semn pe
                                      care îl facem datorită unui gest de cele mai multe ori instinctiv.
                                      Probabil,  reminiscențele  copilăriei  se  trezesc  în  atitudinea
                                      noastră aparent creatoare. Ne place să „copilărim”, să credem
                                      că vom rămâne în aceeași puritate a unui gest necontrolat. De
                                      multe ori ne auzim spunând: „Uite! A ieșit!”. Cu cât elaborăm
                                      mai mult o imagine, o lucrare, cu atât ne îndepărtăm de starea
                                      naturală a lucrurilor. De multe ori nu ne mai place ce am vrut să
                                      facem. Oare de ce ? Căutarea formei perfecte dăunează formei


                                                     10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15