Page 194 - gestul in xilogravura FLORIN STOICIU 2018 internet
P. 194

Gestul în xilogravură


          PIGMENT, pigmenţi,
          1. Substanţă colorată naturală produsă de celulele plantelor şi animalelor şi care colorează în mod specific
          ţesuturile sau lichidele organice ale acestora.  2. Particulă solidă, colorată, insolubilă în mediul în care este
          suspendată, întrebuinţată în industrie pentru colorare. – Din fr. pigment.

          PENSULĂ, pensule,
          Instrument alcătuit dintr-un smoc de fire de păr sau de material plastic prinse într-o coadă de lemn sau de
          metal, care serveşte mai ales la întinderea vopselelor şi a lacurilor pe o suprafaţă. – Din germ. Pinsel.

          PASTEL, pasteluri,
          Creion colorat, moale, pentru desen, făcut din pigmenţi pulverizaţi, amestecaţi cu talc şi cu gumă arabică.
          Desen executat cu acest fel de creioane. – Din fr. pastel, it. pastello. În gravură se folosesc atât pastelurile uleioase
          pentru a determina o suprafaţă activă cât şi pastelurile uscate pentru a monotipiza o stampă.


          PLACĂ- (De obicei urmat de determinări care indică materia) Bucată de material cu fețele plane și cu o grosime
          uniformă și mult mai mică decât celelalte două dimensiuni.

          PLĂCILE DE LEMN
          Xilogravura poate folosi diferite esenţe de lemn. Palmierul (buxus caucazian) este lemnul cel mai dens şi mai
          tare. La gravare, dă o linie fină şi curată. Fagul era socotit, înainte de întrebuinţarea lemnului de palmier, ca
          unul dintre cele mai bune materiale pentru gravarea pe lemn vertical. T. Bewick, fondatorul gravurii pe lemn
          vertical, a fost cel dintâi care a gravat pe lemn de fag. Dar fagul este mult mai moale decât palmierul şi nu este
          atât de omogen ca material, datorită unor intervale mari între cercurile fibrei. Părul se apropie ca densitate de
          palmier iar semnele gravate pot beneficia de o linie catifelată.  Gravorii profesionişti mai folosesc şi alte specii
          de lemn ca arţarul, mesteacănul, teiul. Materialităţile rezultate se bazează pe  atributele specifice ale acestor
          esenţe: marea porozitate şi intervalele mari dintre cercurile fibrelor. De obicei, pentru a preântâmpina aceste
          neajunsuri, plăcile de lemn sunt fierte în ulei de in. După acestă prelucrare, placa devine mai densă şi nu mai
          absoarbe exagerat cerneala după încerneluire.

          PERNIŢA DIN PIELE SAU DIN PÂNZĂ DE SAC
          Pentru gravura în lemn, uneori şi la micile gravuri în oţel,  gravorul are nevoie de o perniţă din piele sau
          din  pânză  de  sac,  umplută  cu  nisip.  Această  perniţă  joacă  un  rol  foarte  important  la  gravarea  pe  placă  a
          liniilor care nu sunt orizontale, în acest caz nu se recomandă mişcarea dăltiţei ci a plăcii.   Acest  procedeu  dă
          posibilitatea obţinerii unor linii pure la orice semicerc sau întoarcere.

          Dacă ne-am baza pe traseele dăltiţei realizate prin întoarcerea ei, liniile rezultate ar fi incerte şi cu o geometrie
          a inciziei variabilă.

          Astfel, este mult mai indicată rotirea plăcii pe suportul perniţei, pentru realizarea unor tăieturi cu o geomerie
          asigurată.

          Pe de altă parte, cu ajutorul acestui suport placa de gravat poate primi poziţii cu unghiuri variate faţă de unghiul
          de vedere şi poziţia preferată a gravorului.

          PIATRA PONCE
          Pentru şlefuitul lemnului şi a linolemului este nevoie de o piatră ponce, în bucăţi tăiate orizontal cu fierăstrăul.
          Acestea se freacă între ele până ce devin netede, de aşa manieră încât la operaţiunea de şlefuire, să nu lase


                                                    194
   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199