Page 191 - CATALOG IGNAT 2019 INTERNET FINAL
P. 191
(la egipteni, care îl identifică uneori chiar cu zeul), este prăznuit, în această zi, Sfântul Mucenic Ignatie
Demeter și Persefona (zeițe agrare la greci), sau Teoforu, urmaș al apostolilor, patriarh al Bisericii
Ceres (Zeița romană a grâului). El era sacrificat ritual Antiohiei și ucenic al Sfântului Evanghelist Ioan. ”
în onoarea lor în cadrul unor ceremonii publice mare „Ritualul sacrificării porcului în preajma sărbătorilor
amploare, din care nu lipseau actele culinare rituale, Crăciunului amintește de jertfele de animale practicate
urmate de mese comune la care oamenii mâncau în de popoarele vechi (egipteni, greci, romani) în
credința purificării și întăririi lor prin puterea vitală perioadele de trecere de la un an sau anotimp la altul.
a cărnii animalului asimilat. În cadrul bachetelor Într-un moment cum este cel de la cumpăna dintre anul
organizate la Saturnalii, alimentul de bază era carnea vechi și anul nou, se sconta pe funcția regeneratoare a
de porc, astfel că «jertfa porcului» era caracteristică sacrificiului. Prin acest sacrificiu, echivalent semantic
sărbătorii romane[iii].” al anului ce se stinge, o noua viață se naște, aceea a
„Tăierea porcului este act ritual cu rădăcini ce se noului an.”
găsesc adânc în istoria civilizației umane.” „În credința vechilor daci, porcul era sacrificat ca
„Potrivit unor surse, mistrețul din Europa ar fi fost simbol al divinității întunericului, care slăbea puterea
domesticit cu aproximativ 10.000 de ani î. Hr pe valea Soarelui în cea mai scurtă zi a anului, la Solstițiul
inferioară a Dunării.” de iarnă. Pentru a veni în ajutorul Soarelui, oamenii
„Pentru ţăranul român, Crăciunul începe, de fapt, la sacrificau porci. După aceea, ziua începea să crească și
Ignat, odată cu tăierea porcului. În plus, etnologii îi Crăciunul devenea o sărbătoare a luminii și a vieții.”
semnalează prezenţa chiar şi în colinde: „Colindul cu „IGNATUL trebuia să aibă loc pe lumină, întrucât
cap de vier a suferit o substituire morfologică printr-un numai lumina putea ține la distanță, prin puterea ei
cap de porc. Din textul colindului reiese însă că este arzătoare, spiritele malefice, ce-ar încerca să anuleze
vorba de mistreţ, nu de porc. (…) <<Doamne, dacă virtuțile sacrificiului.”
mă întrebi / ţie-ţi spun cu dreptul tău: / sus la munte „Ansamblul ritual al «tăierii» porcului este încheiat
am trăit, / jir şi ghindă am păscut, / jos la vale-am prin masa comună, numită în genere «pomana
coborât, / apă dulce am băut, / apă dulce de prundiş, / porcului», pe alocuri «praznicul porcului» (Prahova).
şi-am trăit în luminiş…” Ca formă de comuniune alimentară ce constituie faza
„Un animal sacru pentru daci, mistrețul a fost încărcat finală a oricărui act sacrificial, «pomana porcului»
pe plaiurile noastre cu o simbolistică atât celtică, cât și depășește prin semnificațiile ei conotațiile alimentare.
elină, reprezentând conform lui Romulus Vulcănescu În vechi tipare de viață tradițională, ea se desfășura
un „demon al forței brutale, al furiei războinice, al într-o atmosferă solemnă, în liniște, realizându-se, în
vitalității și prolificității, pentru care a fost considerat primul rând, comuniunea spirituală a participanților la
o „hrană specială”, consumată anual la începutul lui actul sacrificial înfăptuit.”
noiembrie, ceea ce corespunde sacrificiului porcului http://www.e-reporter.ro/ignat-ritualuri-stravechi-
pentru sărbătorile de iarnă: Crăciunul și Anul Nou.” sau-cum-poti-realiza-adevarate-capodopere-de-arta-
„Alaiul sărbătorilor de iarnă, care se întinde pe vizuala-pe-4-centimetri/
parcursul a trei săptămâni, începe în 20 decembrie, luni, 16 decembrie 2019
cu Sărbătoarea Ignatului. În religia creștin-ortodoxă Pe simezele constănțene: Ignat - ritualuri străvechi
191

